داخلی
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۳
اهمیت اخلاق و مسئولیت اجتماعی در کسب و کارهای امروزی
Share/Save/Bookmark
اخلاق و مسئولیت اجتماعی، غالبا جنبه هایی از کسب و کار به شمار می آیند که بسیاری از بنگاه های کوچک و نوپا، آنرا به راحتی نادیده می گیرند. هنگامی که كسي در حال راه اندازی کسب و کاری جدید است، بیشتر تمرکزش بر قابلیت سوددهی محصول، برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت و سوددهی شرکت استوار خواهد بود تا آنجا که اخلاق و مسئولیت اجتماعی را اقلامی درجه ی دو مدّ نظر قرار می دهد. با این وجود، با تکنولوژی رو به رشد امروز، توقع مصرف کنندگان نیز به سرعت بالا می رود و با سرعتی فزاینده هم از شیوه های مشکوک شرکت ها آگاه می شوند.
به گزارش خدمت؛ امروزه ناظران صنف ها و کسب و کارها از همیشه فعال تر هستند و وبلاگ نویسی هم مطمئنا به عنوان شغلی تمام وقت در حال انتقال اطلاعات بعضی از شرکت های مهم و اصلی به مقامات مسئول است.

واقعیت این است که آسیب های صورت گرفته توسط شیوه های غیر اخلاقی یا مشکوک اجتماعی می تواند برای هر نوع کسب و کاری بسیار ویرانگر باشد. این روزها شرکت ها بیشتر از گذشته سیاست های اخلاقی و شیوه های مسئولیت اجتماعی را اتخاذ می کنند؛ زیرا مایل به ماندن در دنیای رقابت بوده و می خواهند به خواسته های جامعه نیز پایبند بمانند.

یکی از نمونه های روشن این گونه آسیب ها را می توان در کشف اخیر از شرکت اَپل (APPLE) مشاهده کرد که در آن، این شرکت در یکی از تاسیسات تولیدی دریایی خود از نیروی کار کودک استفاده کرده بود.

تعدادی از شرکت ها نیز برای فعالیت های تجاری غیرمنصفانه، دستمزدهای ناعادلانه، شرایط کاری نامناسب و استفاده از نیروی کار کودک شناسایی شده اند یا حتی می توان به کشف بنگاه های کار اجباری در کشورهای جهان سوم که با دستمزدی پایین و تحمیل شرایط کاری اسفناک بر زنان از آنها بیگاری می کشیدند،اشاره کرد.

علاوه بر این، اهمیت تاثیر شرکت های بزرگ و تولید بر روی محیط زیست از هر زمان دیگری بیشتر شده و ناظران و همچنین مصرف کنندگان تلاش می کنند تا به کسب و کارهایی که با سوء استفاده از منابع طبیعی یا کاربرد موادی که اثر مخربی بر محیط زیست داشته اند، هشدار دهند. اتخاذ سیاستی جهانی که این نگرانی ها را بیان کرده و متعهد به ارائه ی محصولات با کیفیت یا خدماتی باشد که مصرف کنندگان بتوانند به آنها اعتماد کنند، برای موفقیت دراز مدت هر کسب و کار با هر اندازه ای، ضروری است. بسیاری از صاحبان کسب و کار به اشتباه معتقدند که اخلاق، صرفاً نقض نکردن قوانین است. با این حال، واقعیت این است که اخلاق چیزی بیش از این بوده و شامل داشتن مجموعه ای از استانداردهای اخلاقی در فعالیت های شرکت و در میان کارمندان است که در نهایت به نفع همگان خواهد بود.

در حالیکه شیوه های خوب اخلاقی در کسب و کار، یکی از بزرگترین کلید های موفقیت برای هر شرکتی است لذا مسئولیت اجتماعی، عامل دیگری است که اغلب فراموش می شود. علاوه بر این، کسب و کارها زیر بار تعهدی هستند که به جوامع خود داده اند و فعالیت های بشردوستانه برای هر کسب و کار با هر اندازه ای، کلیدی است که نه تنها باعث باقی ماندن آنها در قلب مصرف کنندگان می شود، بلکه تضمین کننده ی ماندن این کسب و کارها در شهرها و استان هایی است که در آنها فعالیت می کنند.

برخی از صاحبان کسب و کار فکر می کنند که تنها فایده ی این کمک های خیریه، پایان دادن به کسر مالیات سالانه شان است که به کاهش بدهی مالیاتی کمک می کند. با این وجود، این کاهش های مالیاتی، به عنوان روشی برای تشویق شرکت های تجارتی به وجود آمد تا برای جوامعی که در آنها فعالیت می کنند، کار بیشتری انجام دهند. یکی از بزرگترین مزایای استفاده از سیاست مسئولیت اجتماعی شرکتی و فعالیت های بشر دوستانه ی صنفی، نه تنها بهبود تصویر عمومی آنها در جامعه است، بلکه بهبود اقتصاد محلی خواهد بود که بوسیله ی شرکت هایی که از آن پشتیبانی می کنند، ترویج می شود.

منبع:www.Ezinearticles.com
اهمیت اخلاق و مسئولیت اجتماعی در کسب و کارهای امروزی