چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - 20 Sep 2017
۰

جاده ابریشم جای دریا را نمی‌گیرد/ حمل و نقل دریایی ارزان‌تر است

جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۱
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، با بیان این‌که حمل یک کانتینر از طریق دریا ۶هزار دلار از حمل ریلی ارزانتر است، گفت: جاده ابریشم نمی‌تواند جایگزین حمل ونقل دریایی شود.
جاده ابریشم جای دریا را نمی‌گیرد/ حمل و نقل دریایی ارزان‌تر است
به گزارش خدمت؛ محمد سعیدى در مجمع کرانس مونتانا اظهار کرد: در بهینه‌ترین شرایط ممکن 2400 TEU کانتینر مى‌تواند از مسیر ریلى بین خاور دور و اروپا جابه‌جا شود؛ اما حجم کانتینر جابه‌جا شده بین خاور دور و اروپا در سال 2016 میلادی(مطابق آمار موسسه تحقیقاتى کلارکسون) 23.5 میلیون TEU بود. به بیانى دیگر حجم جابه‌جایى کانتنیرى از طریق دریا و در سال گذشته میلادى روزانه ٦٤ هزار و ٣٨٣ TEU ثبت شد.

وی تصریح کرد: حال با اضافه کردن بار فله و محصولات نفتى به این ارقام که به ترتیب با شناورهاى فله‌بر و تانکر حمل مى‌شوند، غیر ممکن بودن حمل و نقل از طریق ریلی کاملا مشهود و پر واضح است و جای هیچ سئوالی باقی نمی‌گذارد.

سعیدی گفت: این آمار در مطلوب‌ترین حالت ممکن در حمل و نقل ریلى بدون در نظر گرفتن تاخیرهایى است که تحت عنوان چالش "مسیرهاى باز اما بلوکه شده" شناخته مى‌شود.

وی اظهار کرد: اختلاف قیمت 6000 دلارى براى حمل یک کانتینر 20 فوتى از طریق دریایى و ریلى، گویاى مزیت حمل و نقل دریایى در مقایسه با ریلى است.

وی تاکید کرد: جاده ابریشم جایگزین حمل و نقل دریایى نخواهد شد و در آینده در صورتی‌ که زیرساخت‌ها و سیستم‌هاى مدیریتى به اندازه کافى توسعه یابند، می‌تواند مکملى براى حمل و نقل دریایى باشد. جاده ابریشم پروژه‌اى جامع و توسعه‌یافته است که اجراى آن ملزم به سرمایه‌گذارى مشترک شرکت‌هاى کشتیرانى دخیل در کشورهاى خاور دور، CIS، اروپاى شرقى و غربى است.

وی گفت: بدیهى است که جاده ابریشم باید ملاحظات اقتصادى را برآورده کند. به بیانى دیگر، جاده ابریشم به‌عنوان یک مسیر تعریف شده در مکانیسم حمل و نقل چند وجهى باید عملى، به لحاظ منطقى مقرون به صرفه و سازگار با روش‌هاى جایگزین حمل و نقل باشد. در همین راستا، زیرساخت‌هاى فنى لازم باید به‌طور مشترک در مسیر و از سوى تمامى کشورها تامین شود.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانى جمهورى اسلامى ایران، با بیان این‌که ترکیب هوشمندانه مسیرهاى جاده ابریشم با مسیرهاى استراتژیک موجود در حمل و نقل دریایى براى از بین بردن چالش‌هاى کنونى کافى است، تاکید کرد: جاده ابریشم، دنیا را براى تمامى کشورها به مکانى ایمن‌تر، قابل اعتمادتر و سودمندتر تبدیل مى‌کند.

منبع: تسنیم
کد مطلب: 73960
نام شما

آدرس ايميل شما

به چه کسانی درون‌گرا می‌گویند؟
هشدارهای پلیسی برای پیشگیری از کلاهبرداری
کدام برنج‌های وارداتی آلوده به "آرسنیک" هستند؟